30 april 2007

HALETUDSE-TUR...

Vi sprang på cyklerne i dag, ud i det blå og solfyldte ville vi, og 2 timers natur-teknik blev henlagt til søen, der nåes på bare 5 minutter.

Fangst-net, glas, petriskåle, og akvarier kom med, det er haletudse-tid, og vi bestemte os for, at 50 små fimrende unger godt kunne bo i vores klasse det næste stykke tid.
Der var skønt nede ved søen, som altid, og lynhurtigt var der gang i alle net og syltetøjsglas, det blev fanget haletudser, rygsvømmere, igler og andet vandkrible-krablerier...Søen trak ikke så meget, som et mindre andemadsfyldt vandhul gjorde, det lå lidt længere oppe på bakken og der var så mange haletudser, at vandet var nærmest tyksflydende, det var et paradis, syntes børnene.

Enkelte var lidt længe om at få gang i det vi var kommet for, de havde mere travlt med små strømeksperimenter ved et el-hegn; ind imellem lød der vilde hyl og latterbrøl, og der kom løbende bulletiner om, hvad man i alle tilfælde ikke skulle røre hegnet med.Andre blev meget optagede af et par heste, der også gik ved andemads-vandhullet; de var så søde og nysgerrige, de to brune vrinskere, og fik småbidder af frugt og grønt fra madkasserne.
Interessen for hestene blev bestemt ikke mindre af, at man på et tidspunkt kunne se meget tydeligt forskel på hoppen og hingsten, det fremprovokerede høje AAAddddrrr-skrig og ustyrlig fnisen.
Enkelte børn kom selvfølgelig i meget tæt kontakt med vandet, og resten af dagen lugtede der lidt af plumre-sø i klasseværelset, og jeg gætter på, at enkelte strømper er blevet kasseret efter hjemkomst.

Men pyt, sol var varm, humøret i top, oplevelserne mange og nu glæder vi os sådan over igen at ha' vanddyr i klassen for en tid...

8 kommentarer:

Liselotte sagde ...

Skolen ligger perfekt for den slags ekskursioner. Sikke en skøn dag I har haft :-)

Anne sagde ...

En perfekt dag, og hvor jeg da morede mig, da de stod og hoppede oppe ved det elektriske hegn ;-)

Ja, skolen ligger godt i forhold natur, og så hopper vi da bare på toget, når vi trænger til kultur.

Anonym sagde ...

. og alle var enige om at det hadde vært en hyggelig dag! Det ser utrolig deilig ut. Når man er på tur med massevis av unger på den måten, så skjer det merkelige at man både blir sliten og får energi. Pussig.

HANNE sagde ...

De har sikkert været rigtig artige i dag. Sådan en tur gør noget ved ungerne, god ide Anne, du bliver en kanon lærer.

Anonym sagde ...

I bor i et sandt smørhul, Anne :-)

Sifka sagde ...

Hvor mærkeligt det end lyder, så har vi rent faktisk mulighed for en lignende udflugt et stenkast fra Virksomheden, selv her i den store, vilde Hovedstad.

Man kan tydelig fornemme, at I havde en dejlig tur.

Tina - omme i London sagde ...

Nej, hvor lyder det bare skoent. Jeg blev da helt misundelig, da jeg saa billederne. Jeg har bare brugt saa mange timer ved en lille dam faa hundrede meter hjemmefra, da jeg var barn. Jeg fangede haletudser, salamandere og andet godt. Jeg var bare saa paerestolt da mine salamandere ynglede!

Du er en god laerer. Hvis jeg havde smaa boern skulle de gaa i skole hos dig!

Anonym sagde ...

I keder jer