28 januar 2006

FORKLÆDT SOM VOKSEN...

Laura var til klassefest i aftes, der var slush-ice-maskiner, musik, festlege og gang i den!
Mange af børnene havde blussende kinder og fugtigt hår at at løbe på skolens gange, når de ikke lige gav den gas på dansegulvet til Crazy Frog...

Men der var også nogle, der var blevet for store til den slags barnligheder, og havde tilbragt det meste af aftenen i en sofagruppe med deres mobiltelefoner og små håndtasker.
Måske var de bange for at få rodet håret, eller at mascara'en skulle løbe, måske gled bh-stropperne ned eller tænkt sig, hvis de gled på de høje hæle??!!

Vi taler her om BØRN på 10 år........

Jeg bliver så ked af det indeni, når jeg kigger på de piger, der holdt op med at lege, da de var 8, hvor bliver deres voksen-liv ufatteligt langt!
Jeg bliver ked af, at pigerne har forældre, der lader dem drage til fest med bare rygge, bluser der stumper lige under de ikke eksisterende bryster, og med øjenlåg smurt i forskellige pastelfarver!
Jeg bliver ked af, og forarget over, at de forældre ikke prøver at holde lidt igen, jeg fornemmer måske endda, at nogle af dem pisker en stemning op omkring deres "store" pigers fremtoning!

Jeg bliver IKKE ked af, at Laura ræser rundt med uglede krøller og laver "stå-hår" med en ballon, og bagefter giver den hele armen til ballondans; jeg bliver stolt af min naturlige unge, men også urolig for hende, for i den gruppe af børn, hun er en del af til dagligt, for der er nogen der, der godt kunne finde på at hvæse "Barnliiiiiiiiiii''!" efter hende, og det ville gør ondt!
Vi prøver at styrke hendes selvværd, så hun kan sige fra, vi leger og tumler med hende, og lader værelset flyde med legetøj, vi køber gerne Sylvanien Family til hende i julegave, for hvis bare der bliver leget med det lidt endnu, så er det fint for os!

Vores børn har også mobiltelefoner, og er da også begyndende "præ-pub", men vi moser ikke fremad, for hvad pokker skal udfordringen være, når man bliver 14, hvis alt det uskyldige blev kedeligt, da man var 11??
Jeg ved godt, at barndommen ser anderledes ud, end den gjorde i 60'erne, og for den sags skyld midt i 90'erne, da Sophie var "ung", men barndommen skal ikke kun vare til man er 10!!!

9 kommentarer:

Linda sagde ...

Uha, følsomt emne, men relevant. Selv i første klasse kommer der piger iført noget der mere hører til i Istedgade. Jeg køber pigetøj til Sofie, ikke dulletøj, men jeg ved godt at der kommer en dag hvor moar ingen indflydelse har mere. Med 70% piger af anden etnisk baggrund i klassen er der dog håb om stilen forbliver påklædt ;o)
Jeg foretrækker bestemt også min pige som levende og impulsiv fremfor en pyntet stiv gås.

Anonym sagde ...

Hvis nogen erklærer sig uenig med dig i denne tråd, skal de "boppes" oven i skallen! :o( Jeg fik næsten et føl (men lod være, for vi har ikke plads til et), da jeg til den royale barnedåb så prins Nicolai SMS's på livet løs fra en mobiltelefon i kirken. Hvad er han, 6 år gammel???
Gud fri mig vel for de bare maver (og for den sags skyld trussekanter) - og så i denne kulde kan jeg slet ikke fatte, hvad de har gang i? Hvis jeg som 34-årig er snerpet, er jeg det med stolthed og hævet pande! :o)

Mette G. sagde ...

Helt, helt enig. Jeg fatter ikke, at børn ikke kan få lov til at være børn så længe som overhovedet muligt. De skal nok nå det hele alligevel.

Dana Watsham sagde ...

Kloge, gode ord - som ALLE forældre burde tage ved lære af!

Dana

Helle Holst sagde ...

Kære Anne du har så evigt ret. Jeg bliver bekymret og en anelse forarget over det jeg ser når mørket falder på i Jomfru Ane Gade. Jeg accepterer absolut ikke overgreb, men forstår måske godt hvis fyrene bliver forvirrede. Og så tænker jeg "Hvornår var det lige forældrene holdt op med at sige NEJ ?? Og hvad er der sket med jeg henter dig kl. 22 ??"
Kh. Helle

strikkeforsker sagde ...

Kære Anne,
Tak for indlægget!
Det værste er, at de tøser bliver nogle tomhjernede gæs, som voksne. Den opførsel og påklædning sender signaler, de ikke selv kender betydningen af og de stakkels drenge er snotforvirrede. Hvorfor h. sætte flere forældre ikke grænser for deres børns opførsel?

Anonym sagde ...

Enig - helt enig - fuldstændig og aldeles enig!!
KH Britt
...der absolut også har tænkt mig at trække barndommen i langdrag for mine unger.

Anne sagde ...

Hvor er det bare dejligt at læse alle jeres positive tilkendegivelser, så er vi da flere, der trækker i samme retning!! Jeg arbejder jo med denne aldersgruppe hver eneste dag, og kan komme med så mange gyselige eksempler på, at der bare gives los, og aldrig siges nej til noget som helst, det er sørgeligt!

Børnene ved hverken ud eller ind, og mange af dem, der er helt fremme i skoene, de elsker faktisk, når jeg sætter mine meget tydelige grænser,for så er der da nogen, der forholder sig til det der sker, og ikke bare glider af..

Ind imellem får jeg lyst til at skrive et læsebrev, ikke som mor, men som pædagog, og med kontante ord fortælle, hvad noget af dette rent faktisk gør ved børnene og deres selvopfattelse, måsske gør jeg det en dag!!

Karin MALLE Jegsen Petersen sagde ...

åhhhh, hvor har du dog ret.....jeg gruer også for den tid med Emma....her i staterne begynder børnene jo nærmest at gå med BH, når de er 6 år! Jeg ser dagligt disse unge piger på 10-12 år, der går klædt i lav taljede jeans, hvor g-strengen popper op bagtil og med en udskæringen til kavalergangen, hvor babserne, fordi pigerne bruger push up bra, nærmest kysser hagen. Jeg håber, at jeg med min stærke indflydelse på Emma, at voksenheden venter og kommer til den rette tid.....jeg legede selv med dukker til jeg var ret gammel!
Os forældre må gøre indsats og ikke være bange for at gøre indflydelse på vores børn......og dermed sætte pris på barndommen og dens glæder.

KH
Malle