24 januar 2006

DAGENS RET...

Vi har spist livretter i dag, tomatsuppe og ostebrød, uhm...

Når jeg har overmodne tomater eller bløde peberfrugter i køleskabet, så smider jeg dem i fryseren, også små rester af tomatsalat, med dressing, ryger der ud!
Når der så er en god slat, ryger de i en gryde med sauterede løg, masser af hvidløg, en enkelt dåse af de flåede og så en sjat god grøntsagsboullion.
Tit henter jeg en buket krydderurter i haven, og andre gange nøjes jeg med et dyk i krydderiskuffen, basilikum, timian og oregano klæder tomaterne!

Er jeg rigtig i hopla, så kan jeg godt finde på at brune tomater og pebre i ovnen først, det giver en "dybere" smag, men ellers skal det bare koge-koge-koge; koger det for hurtigt ind og bliver for tykt, så bare på med noget mere væde.

Når det har den rette konsistens og smag, blender jeg det med stavblenderen, smager til med salt og peber, og rører måske en lille sjat piske i.

Dagens brød blev en solid gærdej af durum og almindelig hvede, tilsat masser af knust hvidløg, tørret oregano og små tern af orange cheddat, bagt hårdt med vand i ovnen, så det har en sprød og skarp skorpe.

En dejlig kombination på denne iskolde dag, det smagte himmelsk, du skulle prøve...

7 kommentarer:

Susanne sagde ...

uhmmm - den smager bare godt :-)
Kh Susanne

nettie sagde ...

Tomatsuppe har ellers aldrig været mig før, men nu spiser jeg det med største velbehag, og så er jo en go måde at få ungerne til at spise de grøntsager som de ellers går langt udenom...
Ska' prøve det med at "forbage" grøntsagerne en dag.
Har du prøvet med en klat af en go' græsk yoghurt og så undlade piskefløden? Den fra De Danske Vægtkonsulenter skiller ikke, når den bliver varmet op. Jeg putter det på til sidst, dsv. i tallerknen og så suppen udenom. Mums, det er guffeguf!

KH nettie

Anonym sagde ...

uhmm..jeg elsker go' tomatsuppe! Faktisk har jeg lidt af en svaghed for noget så kedeligt som grøntsagssupper :-/ Vi har i dag fået en anden god vinter-varmer; minestrone med masser af 'fyld' i. Også serveret med ostebrød.

Anne sagde ...

Nettie, jeg er godt nok lidt til den runde side, men det skvæt fløde jeg bruger er nok 1.5 dl. til 3 liter suppe, det er okay synes jeg!
Ellers er jeg faktisk ret vild med græsk yoghurt, gerne med frugt og skrap ingefær :-)

Linda sagde ...

Hey, jeg tror jeg dropper pose-suppen fra SuperBest, det her ser meget mere indbydende ud og kan måske laves dagen forinden - der serveres altid suppe torsdag efter svømningen. Som om de ikke havde fået væske nok :oD

Mine smagsløg er helt vilde med dine billeder, jeg har det ikke så godt med kogebøger uden billeder. Fantasiløse smagsløg ;o)

Anonym sagde ...

AJ, hvor sjovt, Anne - den skål der!! Brian fik forrige år i julegave fra jobbet en skål fra samme keramiker, men med en enkelt påmalet fisk, der gik hele vejen rundt - sidste år fik han så et krus til, hvorpå der står "Brian" (og jeg tæntke hver gang på dig, for det er da i nærheden af dit hjem, keramikeren bor, ikke sandt?)!! Det er da for sjovt!! Jeg er nemlig hyyyyylende misundelig på ham og har spurgt, om ikke man kan få et job som hans assistent, så man også er på lønningslisten samme sted. *fnis*
Det står desværre kun og pynter, et enkelt sæt kan ikke bruges til meget, og det skal jo vaskes af i hånden *s*, det djævelskab (læs: Det passer dårligt ind i en småbørnsfamilies hverdag).

IF Stjernen sagde ...

Jeg kan ikke lide tomatsuppe, men du skriver sgu så tænderne løber i vand - ja, det er lige før jeg skal ind og stjæle en af Rasmus' hagesmækker :-)
Hmmm, det kunne være man skulle prøve om den/din suppe virkelig er lidt at spise...

Knus Britta