04 december 2006

4.DECEMBER...

I aftes var vi på loftet og hente posen med julebøgerne, og aldrig så snart de er stillet i kurven, er pigerne i gang med at læse.
Der er smil, latter og varme i deres stemmer, når de læser småbidder højt for hinanden, ingen bog er for barnlig eller dum, de læses alle med stor glæde...

Vi har samlet julebøgerne over lang tid, mange år faktisk, enkelte er fra min barndom, andre Sophies gamle og hvert eneste år kommer der mindst én ny til; i år er det Thomas Vindings julehistorie-bog, der er den nye, vi læser kalenderhistorie om Visse og Vasse.

Der er mange dejlige bøger i samlingen, "Hyggen" af Lars Henrik Olsen nødt vi rigtigt meget at læse som kalenderbog for 3 år siden, i år læser jeg den for børnene i skolen; "Lauras Julestjerne" af Klaus Baumgart var et klart hit, da pigerne var noget mindre.

Men bogen over dem alle, det er "Jul i Bulderby", den gamle havde været i så mange hænder, at den var læst i stykker, men nu er en ny blevet hentet hjem...


Vi spiser en masse, når det er jul. Vi sidder rundt om det store køkkenbord og spiser og spiser.
Skinke og pølser og sylte og ludfisk og
grød og en masser mer.

"Alle må sige et rim nu, mens vi spiser julegrøden" siger far "Det hører sig til juleaften."


"Nu orker jeg ikke en mundfuld mer,
nu vil jeg have mine julegavér..."

"Det er det værste rim, jeg har hørt i hele mit liv." sagde Lasse.

Hver eneste gang jeg læser den side, så bliver vi enige om, det rim ikke er så ringe endda,hvis man da ellers husker at lægge trykket rigtigt; men når det så er sagt, er der dog ikke mangel på andre forslag, hos pigerne er hittepåsomheden er stor og finurlig...

2 kommentarer:

The Silent Knitter sagde ...

Tak Anne ... fordi du minder mig om HYGGEN. Den bog er, jeg vil med. Jeg har indlæst den på bånd for mange år siden og foræret væk. Tænk - det ene hold forældre synes ikke, det var sjovt at høre mig læse højt om Hyggen på en sommercampingferie i 25 graders varme *ti hi*
Kh Hanne V

The Silent Knitter sagde ...

Ja jeg er alzå VILD med bogen !! Kh Hanne (der var for hurtig på både tasterne og "afsenderen")