24 december 2005

HVAD DU ØNSKER...

Tidlig julemorgen, her er stille, lunt og hyggeligt; pigerne sidder i alrummet og snakker om stakken af gaver, de kigger på til-og-fra kort og mærker nok også en smule!
Vi prøver at være fornuftige omkring gavemængden og pengeforbruget, og faktisk klarer vi det hæderligt, alligevel bliver jeg bare en smule flov, når jeg kigger på bunken, der efterhånden er hoppet ud over kanten af gavekurven.
For vores portion er jo kun en del af de gaver, vi skal ha' under træet i aften, hjemme hos svigerforældrene og hos svigerinden ligger også store bunker, summen af det er soleklar:
overforbrug....

Jeg er ikke "hellig", køber ind med glæde, men en dag som i dag, kan jeg alligevel mærke, at der er noget, der rører sig inden i, en snert af flovhed ryger forbi, samtidig en fryd over vores gode fuldfede liv, og på bundlinien egentlig en dyb taknemmelighed for det liv vi lever her hos os.
Ikke bare fordi vi har råd til at sige nej til mange gaver, det er jo let nok, når man har råd til dem, man synes det skal være, men også fordi vi uden at blinke fylder skuffer og skabe med god mad, småkager, slik, konfekt, juleøl og portvin.
Vi har tag over hovedet, ikke et hvilket som helst tag, men faktisk lige præcis det tag, vi syntes det skulle være, vi omgiver os med smukke ting og fyrer op i brændeovnen bare for hyggens skyld...
Vi er topforkælede, og tager det alt for tit som en selvfølge!!
Lad os huske at sætte pris på det, der er ingen garantier for noget her i livet, og alt det gode kan forsvinde hurtigere, end vi kan nå at blinke med øjnene.

2 kommentarer:

Anne sagde ...

Kære Helle.
Også en glædelig jul til dig og din lille familie.
Jeg har ikke glemt Ofelia, men elektronikken er lidt i udu, så du må vente til mellemjulen, håber det er okay !?
KH Anne

Susanne sagde ...

Hos svigerinden er stakken nu ikke så stor igen ;-) Men livet og goderne er skrøbelige. Glæder mig til vi ses i eftermiddag.
Kh
Susanne